Telefon
När ni bokar ett besök hos oss kommer ni att få svara på en del frågor. Detta för att vi ska kunna hjälpa er på bästa sätt.
- Vem står som ägare på djuret.
- Uppgifter om djuret som ras, kön och ålder.
- Vilket är huvudproblemet och hur länge har det pågått?
- Har djuret haft problem med detta förut?
- Hur är allmäntillståndet?
- Har djuret feber? Normal kroppstemperatur är ca 38–39°C
- Vill djuret äta och dricka?
- Normal urin och avföring?
- Eventuellt senaste löp?
- Står djuret på några mediciner nu eller har tidigare gjort?
- Vilken veterinär brukar ni gå till?
Bokat besök
Vid besöket anmäler ni er i receptionen. Kom gärna i god tid så vi kan förbereda djurets journal.
- Ta med försäkringsbrev om djuret är försäkrat, registreringsbevis, vaccinationsintyg samt pass om djuret har ett sådant.
- Håll alltid djuret kopplat eller i bur.
- Vid eventuellt smittsamma sjukdomar som till exempel hosta, akut diarré eller kräkning får djuret om möjligt gärna vänta kvar i bilen.
Akuta besök
Anmäl er i receptionen som vanligt. Akuta patienter tas omhand med hänsyn till hur allvarliga symtomen är. Att tänka på vid akuta besök är:
- Det klockslag som anges i telefonkontakten är en preliminär tid och väntetid kan uppstå då bokade patienter har förtur.
- Djur med livshotande skador har högsta prioritet och går före både bokade patienter och andra mindre allvarliga akutfall.
- Vid bokning av akutfall tillkommer en akutavgift.
Betalning
Hammarö Smådjursklinik är kontantfri. Hos oss kan man betala med kort eller swish. Vi behandlar inga patienter mot faktura.
Är ditt djur försäkrat kan vi hjälpa dig att göra en direktreglering under kontorstid. Om du betalar hela summan till oss får du ett sjukvårdskvitto som du kan skicka till ditt försäkringsbolag för ersättning i efterhand.
Direktreglering
Direktreglering innebär att du betalar din fasta- och eventuellt rörliga självrisk hos oss. Resterande belopp betalar ditt försäkringsbolag direkt till kliniken. För detta tar vi ut en avgift. Du behöver ha med dig ett gällande försäkringsbrev eller försäkringsnummer för att vi ska kunna hjälpa dig.
Det kan finnas reservationer i din försäkring vilket innebär att de inte ersätter det sjukdomstillstånd du söker för eller att hela försäkringsbeloppet är utnyttjat sedan tidigare. Det är därför viktigt att du som djurägare kontaktar ditt försäkringsbolag innan omfattande behandling påbörjas.
Varmt välkommen till din veterinär Karlstad